“Fortæl for guds skyld ikke alt på én gang”

Publiceret fredag den 27. januar 2017

 

“Krimien er klar i spyttet og i sproget”, mener Jesper Stein, der sidste år modtog De Gyldne Laurbær for sin seneste roman om efterforskeren Axel Steen.
“Forfatteren stiller sig ikke an, men etablerer fra begyndelsen et forhold til læseren,” sagde forfatteren, da han torsdag holdt en masterclass  i Thiemers som nummer to i vores række af “Ti mestre i Thiemers”.

Der var udsolgt til arrangementet, hvor forfatteren gav gode råd til andre, der gerne vil skrive krimier.

En krimis grundmatrix er, at den handler om en efterforskning. Og den er karakteriseret ved, fortalte Jesper Stein, at den næsten altid er realistisk, den er let at læse, med en klar fortællerstemme og en enkel opbygning med en fremadskridende handling.

Der kan godt være flashbacks, men aldrig sådan, at læseren mister orienteringen. I krimien er der samtidig mulighed for en noget større persongalleri end i andre romaner, og fordi dramaet ligger i handlingen, skal sproget være så enkelt som muligt.

Men det handler om følelser. Og derfor er det vigtigt at få skrevet ægte følelser frem.

“Skriv om det pinlige og ubehagelige; om dét, der rører dig,” anbefalede Jesper Stein.

En vigtig regel for fortællingen er det, som han kalder “fortælleøkonomi”: Man må for guds skyld ikke fortælle alt på én gang. Læserens nysgerrighed skal vækkes og holdes til ilden med spor og cliffhangers gennem bogen.

Vores næste masterclass handler om novellegenren og er med Adda Djørup. Se mere om den her.

Alle masterclasses bliver optaget af Danmarks Radio og bliver senere lagt ud som podcasts.