Tag-arkiv: Masterclass

Manuskriptskrivning – 2. masterclass for forfattere

Manuskriptskrivning – tre masterclasses for forfattere

Streamingtjenesterne boomer, og behovet for tv-serier og film af høj kvalitet er tilsyneladende umætteligt. Det er et behov, som alle i branchen er enige om kun vil blive større, og derfor sukker produktions- og tv-selskaber efter flere gode manuskriptforfattere.

Disse tre masterclasses er for forfattere, der allerede skriver godt, men som mangler redskaberne til at skrive til tv og film.
Dramatik er noget helt andet end at skrive digte eller romaner. Det er et særligt håndværk, der kræver indgående kendskab til de greb og teknikker, der kendetegner dramaet for både teater, film og tv.

Vi har derfor allieret os med tre af Danmarks dygtigste manuskriptforfattere, som hver især vil stå for en intensiv og eksklusiv masterclass over en weekend for max. 10 deltagere.

Hver masterclass kan stå for sig selv, men de tre mestre går i dybden med hver deres temaer, så det vil give god mening at følge dem alle.

 

Jenny Lund Foto: Lærke Posselt

 

2. masterclass: Tv-serier og dialog v/ Jenny Lund

I denne masterclass vil Jenny Lund Madsen undervise i tv-seriens forskellige former: Den episodiske og den serielle med vægt på den sidstnævnte. Hun vil også komme ind på forskellen på en idé til en film og til en serie. Du skal medbringe en idé til en film eller en tv-serie, som du får mulighed for at udvikle over de to dage.
Derudover skal du arbejde med dialog. Dialogen er grundlaget for ethvert godt drama: Karakterernes udsagn er vigtige for deres og fortællingens troværdighed. Desuden rummer de gode dialoger flere lag: dét man siger, er ikke nødvendigvis det, man tænker. Men hvordan arbejder du med karakterens særskilte sprogtone og hvordan får du underteksten frem? Det vil Jenny Lund Madsen hjælpe dig med at få styr på. Derudover vil hun indvie dig i komedie-dialogens præcision og timing, som hun har kæmpe erfaring med fra komedier som ”Rita” og ”Sjit happens”.
Undervisningen bliver en blanding af teoretiske oplæg og praktiske opgaver.
De to dage afsluttes med en reading af nogle af kursisternes tekster ved skuespiller Lotte Andersen samt en hemmelig gæst.

 

Jenny Lund Madsen er cand. mag. i filmvidenskab og har gået på mannuskriptlinjen på UCLA.
Hun har undervist i manuskriptudvikling på Syddansk Universitet, på Super 16 og på Filmskolen, og hun har blandt andet skrevet manuskripter til tv-serierne”Rita”, ”Mercur”, ”Sjit happens” samt ”Bedrag 3” (om hvilken Soundvenue skrev: ”den bedste ekstreme makeover af en dansk tv-serie nogensinde”).

 

Tid: 24. oktober 10-16.30 samt 25. oktober 12-17.
Sted: Thiemers Magasin, Tullinsgade 24, 1618 København V.
Pris: 2450,- for én masterclass/6.000 for alle tre. Prisen er inklusiv forplejning.
Man skal regne med, at der bliver skriveopgaver hjemme mellem de to moduler.
Tilmelding: Hvis du er interessseret i at deltage, så send en side om dig selv og dine tidligere udgivelser til Lotte Andersen: lottea@mail.tele.dk

 

1. masterclass foregår 3.-4. oktober med Ida Maria Rydén. Læs mere om den her.
3. masterclass foregår 7.-8. november med Nikolaj Scherfig. Læs mere om den her.

 

Arrangører: Skuespiller og forfatter Lotte Andersen og journalist Rikke Viemose, ejer af Thiemers Magasin.

 

Projektet er støttet af Statens Kunstfond.

 

Manuskriptskrivning – første masterclass for forfattere

Manuskriptskrivning – tre masterclasses for forfattere

Streamingtjenesterne boomer, og behovet for tv-serier og film af høj kvalitet er tilsyneladende umætteligt. Det er et behov, som alle i branchen er enige om kun vil blive større, og derfor sukker produktions- og tv-selskaber efter flere gode manuskriptforfattere.

Disse tre masterclasses er for forfattere, der allerede skriver godt, men som mangler redskaberne til at skrive til tv og film.
Dramatik er noget helt andet end at skrive digte eller romaner. Det er et særligt håndværk, der kræver indgående kendskab til de greb og teknikker, der kendetegner dramaet for både teater, film og tv.

Vi har derfor allieret os med tre af Danmarks dygtigste manuskriptforfattere, som hver især vil stå for en intensiv og eksklusiv masterclass over en weekend for max. 10 deltagere.

Hver masterclass kan stå for sig selv, men de tre mestre går i dybden med hver deres temaer, så det vil give god mening at følge dem alle.

 

Ida Maria Rydén (Foto: Stine Heilmann)

1. masterclass:  Grundlæggende dramaturgi, idé- og karakterudvikling v/ Ida Maria Rydén

I denne masterclass vil Ida Maria Rydén undervise i den grundlæggende dramaturgi med tre-akt strukturen for den filmiske fortælling.
Gennem teoretiske oplæg, praktiske opgaver og diskussioner vil hun over de to dage gøre dig klogere på, hvordan man udvikler en idé, der holder til skærmen.
Derudover vil du også skulle arbejde intensivt med karakteropbygning. Hvordan skaber du interessante og flerdimensionelle karakterer, og tilrettelægger deres udvikling igennem fortællingen. Det mestrer Ida Maria Rydén i dén grad  – i den store DR-satsning, ”Når støvet har lagt sig” (2020), som hun skrev sammen med Dorthe Høgh, følger man i ti afsnit hele otte hovedkarakterer.

Ida Maria Rydén er cand mag i dansk og uddannet som manuskriptforfatter på Den Danske Filmskole 1998. Siden har hun skrevet både tv, film og teater. Blandt andet “Jul i Valhal”, tre sæsoner af TV2s ”Dicte”, musicalen ”Elsk mig i nat”  og senest DR-serien, ”Når støvet har lagt sig”. Ida Maria Rydén har desuden undervist i dramaturgi på Den Danske Filmskole gennem mange år. For øjeblikket er hun ved at  udvikle et projekt til TV2.

Sted: Thiemers Magasin, Tullinsgade 24, 1618 København V.
Pris:
2450,- for én masterclass/6.000 for alle tre. Prisen er inklusiv forplejning.
Tid: 3. oktober 10-16.30 samt 4. oktober 12-17. Man skal regne med, at der bliver skriveopgaver hjemme mellem de to moduler.
Tilmelding: Hvis du er interessseret i at deltage, så send en side om dig selv og dine tidligere udgivelser til Lotte Andersen: lottea@mail.tele.dk

2. masterclass foregår 24.-25. oktober med Jenny Lund. Læs mere om den her.
3. masterclass foregår 7.-8. november med Nikolaj Scherfig. Læs mere om den her.

 

Arrangører: Skuespiller og forfatter Lotte Andersen og journalist Rikke Viemose, ejer af Thiemers Magasin.

Projektet er støttet af Statens Kunstfond.

 

Ti mestre: Hanne-Vibeke Holst

OBS: DENNE MASTERCLASS ER UDSOLGT

Samtidsromanen

bogmaerke-10-mestre-hanne-vibeke-kopi

Hvad er en (god) samtidsroman og hvordan skriver man den? Skal den sige læseren noget om samtiden, og hvordan gør man det, uden at blive en forfatter med løftet pegefinger? Kan den handle om alt? Hvordan folder man sin historie ud – bør man udtænke et plot? – og hvordan udvikler man karaktererne? Skal det være realistisk? Hvordan bør vægten være mellem scener, beskrivelser og dialog? Hvad er en god dialog? Hvad er et godt sprog?

Dette vil Hanne-Vibeke Holst forsøge at besvare, når hun gæster os som en af de “Ti mestre i Thiemers”.

 

HANNE-VIBEKE HOLST (f. 1959) debuterede som 21-årig med ungdomsromanen “Hejsa Majsa”. Hun er uddannet journalist, men brød hurtigt igennem som en elsket forfatter. I 1990´erne udkom romantrilogien om tv-journalisten Therese. Siden har hun skrevet en række samtidsaktuelle romaner, hvoraf flere er blevet filmatiseret med stor succes, bl.a. “Kongemordet” (2005) og “Dronningeofret” (2008). Hendes seneste roman, “Knud den Store” (2013), hvori hun beskriver sin far, forfatteren Knud Holst, blev meget rost af anmelderne.

Hanne-Vibeke Holst har modtaget en række priser, heriblandt De Gyldne Laurbær, Gyldendalprisen og Læsernes Bogpris. Og snart er hun aktuel med endnu en samfundsaktuel roman!

 

TI MESTRE I THIEMERS er for dig, der selv skriver eller drømmer om det: Gennem foråret 2017 tilbyder vi en række eksklusive masterclasses med ti af Danmarks bedste forfattere. Hver forfatter vil præsentere præcis dén genre, som han eller hun er ekspert i.

 

Der bliver tale om følgende forfattere og genrer:

 

12. januar: Børne- og ungdomsbogen – Kim Fupz Aakeson

26. januar: Krimien – Jesper Stein

9. februar: Novellen – Adda Djørup

23. februar: Billedbogen – Hanne Kvist

9. marts: Den historiske roman – Anne Lise Marstrand-Jørgensen

23. marts: Biografien – Tom Buk-Swienty

6. april: Digtet – Søren Ulrik Thomsen

20. april: Dramaet – Line KnutzoN

18. maj: Den autofiktive/selvbiografiske roman – Peder Frederik Jensen

6. juni: Samtidsromanen – Hanne-Vibeke Holst

 

Projektet er støttet af Statens Kunstfond, og et samarbejde med Danmarks Radio sikrer, at alle ti masterclasses bliver optaget og sendt i redigeret form på P1 og senere bliver lagt ud som frit tilgængelige podcasts.

 

Pris: 450,- per masterclass, deltagelse i tre: 1200,-
Tilmelding: I Thiemers Magasin eller på mail til til@thiemersmagasin.dk

 

 

 

 

Ti Mestre: Peder Frederik Jensen

Den autofiktive/selvbiografiske roman

1-bogmaerke-10-mestre-peder-frederik

 

Hvad er autofiktion og hvad er en god autofiktiv roman? Begrebet er noget af det mest omdiskuterede i dansk litteratur i de senere år, men er det ikke bare et andet ord for en selvbiografisk roman? Peder Frederik Jensens seneste roman “Vold” er ikke autofiktion, men måske alligevel: Hovedpersonen hedder Simon, men ind imellem skifter stemmen til et “jeg”, der minder om Jensen.

Simon har desuden en lang række oplevelser og betragtninger tilfælles med forfatteren. Så hvornår er fiktion autofiktion – og betyder det noget? Hvordan kan man bruge sig selv, sit liv, i fiktionen og omdanne det til god litteratur? Hvilke fordele er det ved det? Og hvad skal man vare sig for, hvis man gør det?

Dette vil Peder Frederik Jensen forsøge at besvare, når han gæster os som en af de “Ti mestre i Thiemers”.

 

PEDER FREDERIK JENSEN (f. 1978) er uddannet på Forfatterskolen, men er også uddannet bådebygger. Han debuterede med romanen “Her står du” (2007) og har siden udgivet “Læretid” (2012), novellesamlingen “Banedanmark” (2014) og romanen “Vold” (2016). I februar udgiver han endnu en bog, “Skullfucking”. I 2016 modtog han Otto Gelsted-prisen.

Romanen “Vold” fik overvældende ros af anmelderne og blev kaldt “sæsonens mest markante udgivelse”. Året før havde forfatteren i et debatindlæg efterlyst en mindre snobbet og mere verdensvendt romankunst, en litteratur, som i etisk eller politisk henseende ikke er frelst, og som med hans egne ord ikke “ender oppe i røven på sig selv”.

Forfatterens eget kunstneriske bud på det, er “Vold”, der ifølge en anmelder “tydeligvis også er en slags selvbiografi (…) Og det befriende ved dette selvportræt er, at det også er en selvkritik, en selvudlevering.”

 

 

TI MESTRE I THIEMERS er et nyt spændende tilbud fra os til dig, der selv skriver eller drømmer om det: Gennem foråret 2017 tilbyder vi en række eksklusive masterclasses med ti af Danmarks bedste forfattere. Hver forfatter vil præsentere præcis dén genre, som han eller hun er ekspert i.

 

Der bliver tale om følgende forfattere og genrer:

 

12. januar: Børne- og ungdomsbogen – Kim Fupz Aakeson

26. januar: Krimien – Jesper Stein

9. februar: Novellen – Adda Djørup

23. februar: Billedbogen – Hanne Kvist

9. marts: Den historiske roman – Anne Lise Marstrand-Jørgensen

23. marts: Biografien – Tom Buk-Swienty

6. april: Digtet – Søren Ulrik Thomsen

20. april: Dramaet – Line Knutzon

4. maj: Samtidsromanen – Hanne-Vibeke Holst

18. maj: Den autofiktive/selvbiografiske roman – Peder Frederik Jensen

 

Projektet er støttet af Statens Kunstfond, og et samarbejde med Danmarks Radio sikrer, at alle ti masterclasses bliver optaget og sendt i redigeret form på P1 og senere bliver lagt ud som frit tilgængelige podcasts.

 

Pris: 450,- per masterclass, deltagelse i tre: 1200,-
Tilmelding: I Thiemers Magasin eller på mail til til@thiemersmagasin.dk

 

 

 

 

Ti mestre: Line Knutzon

Dramaet

1-bogmaerke-10-mestre-line-knutzon

Hvad er et godt drama? Hvad kan det, som bogen ikke formår? Hvordan bygger man et drama op, så det fænger? Hvor kommer ideerne fra? Hvilke formelle krav bør være opfyldt? Kan man skrive teater om alt, eller er der grænser for, hvad det kan handle om? Er det rigtigt, at dialogen betyder alt? Hvordan skriver man en god dialog? Bør man inddrage andre i skrivefasen – skuespillere, scenograf, instruktør? Hvordan får man udgivet eller opført sit stykke?

Dette vil Line Knutzon forsøge at besvare, når hun gæster os som en af de “Ti mestre i Thiemers”.

 

LINE KNUTZON (f. 1965) er prisbelønnet dramatiker og har skrevet en række skuespil, der er opført på mange teatre: Det Kongelige teater, Aarhus Teater, Dr. Dantes Aveny, Aventy T. m.fl.

Hun debuterede med Splinten i hjertet (Aveny Teatret 1991). Med De usynlige venner (1992) slog hun sin stil fast: dramatik med en besynderlig sjov og frodig og anarkistisk replikfantasi, udsprunget af en absurd-realistisk samfundskritik. Til Radioteatret har hun bl.a. skrevet en livligt fabulerende række på fire radiospil om vennerne Måvens og Peder med tydelige politisk-samfundskritiske træk. Sammen med Naja Marie Aidt og Mette Moestrup udgav hun i 2014 Frit Flet, en kollage om venskab, køn, ensomhed, latter, moderskab, kærlighed, sex og magt.

Hun har blandt andet modtaget Holberg-medaljen og Reumert Prisen for årets dramatiker.

 

TI MESTRE I THIEMERS er et tilbud til dig, der selv skriver eller drømmer om det: Gennem foråret 2017 tilbyder vi en række eksklusive masterclasses med ti af Danmarks bedste forfattere. Hver forfatter vil præsentere præcis dén genre, som han eller hun er ekspert i.

 

Der bliver tale om følgende forfattere og genrer:

 

12. januar: Børne- og ungdomsbogen – Kim Fupz Aakeson

26. januar: Krimien – Jesper Stein

9. februar: Novellen – Adda Djørup

23. februar: Billedbogen – Hanne Kvist

9. marts: Den historiske roman – Anne Lise Marstrand-Jørgensen

23. marts: Biografien – Tom Buk-Swienty

6. april: Digtet – Søren Ulrik Thomsen

20. april: Dramaet – Line Knutzon

4. maj: Samtidsromanen – Hanne-Vibeke Holst

18. maj: Den autofiktive/selvbiografiske roman – Peder Frederik Jensen

Projektet er støttet af Statens Kunstfond, og et samarbejde med Danmarks Radio sikrer, at alle ti masterclasses bliver optaget og sendt i redigeret form på P1 og senere bliver lagt ud som frit tilgængelige podcasts.

Pris: 450,- per masterclass, deltagelse i tre: 1200,-
Tilmelding: I Thiemers Magasin eller på mail til til@thiemersmagasin.dk

 

 

 

 

 

Det gådefulde digt

“Jeg opfatter det faktisk som en slags kald at skrive. Hvis ikke der var noget, der kaldte, ville jeg ikke skrive.”
6. april havde vi masterclass med Søren Ulrik Thomsen om digtet, og det blev en uforglemmelig aften om kunst og død. For at skrive digte er ikke et (kun) et håndværk, slog han fast. Det gode digt indeholder det gådefulde, en merbetydning, som ikke er i kunstneren. Noget magisk.
“Jeg sender et digt ud i verden, men det er ikke mig, det er mere end mig,” forklarede han og sagde samtidig:
“At skrive er en kamp mod døden. Et digt kan give et øjeblik evigt liv. Men det skaber også en tomhed i mig, fordi jeg aldrig vil kunne skrive det digt igen. At skrive er en bortødning af erfaring; at have skrevet et digt skaber en ny tomhed, jeg kan skrive i.”

Ti mestre: Søren Ulrik Thomsen

Digtet

1-bogmaerke-10-mestre-sut

Hvad er et godt digt, og hvordan skriver man det? Hvis man beder Søren Ulrik Thomsen om gode råd, så svarer han, at han kun har ét. Men det har han til gengæld skrevet flere bøger om, blandt andet “En dans på gloser”, og det er ud fra den, han vil holde denne masterclass.

 

SØREN ULRIK THOMSEN (f.1956) er Danmarks lyriker par excellence. Han debuterede med digtsamlingen ”City Slang” i 1981, der siden blev udødeliggjort af Lars H.U.G. Siden kom blandt andre ”Ukendt under den samme måne”, ”Mit lys brænder”, ”Nye digte”, ”Hjemfalden”, ”Det skabtes vaklen” og “Rystet spejl”. Ind imellem digtene skriver Søren Ulrik Thomsen essays, hvori han beskriver livet, døden og skriften. Hans seneste udgivelse, “En hårnål klemt inde bag panelet” indeholder tekster om tiden.

Søren Ulrik Thomsen har modtaget en lang række priser og legater, bl.a. Aarestrup Medaillen, 1991, Weekendavisens Litteraturpris, 1992, Statens Kunstfonds livsvarige ydelse, 1995, og senest Modersmålsprisen 2016. Han er desuden medlem af Det Danske Akademi.

 

TI MESTRE I THIEMERS er et nyt spændende tilbud fra os til dig, der selv skriver eller drømmer om det: Gennem foråret 2017 tilbyder vi en række eksklusive masterclasses med ti af Danmarks bedste forfattere. Hver forfatter vil præsentere præcis dén genre, som han eller hun er ekspert i.

 

Der bliver tale om følgende forfattere og genrer:

 

12. januar: Børne- og ungdomsbogen – Kim Fupz Aakeson

26. januar: Krimien – Jesper Stein

9. februar: Novellen – Adda Djørup

23. februar: Billedbogen – Hanne Kvist

9. marts: Den historiske roman – Anne Lise Marstrand-Jørgensen

23. marts: Biografien – Tom Buk-Swienty

6. april: Digtet – Søren Ulrik Thomsen

20. april: Dramaet – Line Knutzon

4. maj: Samtidsromanen – Hanne-Vibeke Holst

18. maj: Den autofiktive/selvbiografiske roman – Peder Frederik Jensen

Projektet er støttet af Statens Kunstfond, og et samarbejde med Danmarks Radio sikrer, at alle ti masterclasses bliver optaget og sendt i redigeret form på P1 og senere bliver lagt ud som frit tilgængelige podcasts.

Pris: 450,- per masterclass, deltagelse i tre: 1200,-
Tilmelding: I Thiemers Magasin eller på mail til til@thiemersmagasin.dk

 

 

 

 

Ti mestre: Tom Buk-Swienty

Skriv en biografi

bogmaerke-10-mestre-tom-buk-swienty-sh

Hvad er en god biografi, og hvordan skriver man den? Kan man skrive om hvem som helst? Hvad kræver det af research? Hvordan strukturer man stoffet, hvor lægger man snittet for et liv? Hvordan kan man egentlig tillade sig at fortælle en andens historie, som man ser den? Må man digte eller forestille sig noget? Hvilke greb kan man bruge for at skabe en spænding, og hvor går grænsen for dramatikken?

Dette vil Tom Buk-Swienty forsøge at besvare, når han gæster os som en af de “Ti mestre i Thiemers”.

 

TOM BUK-SWIENTY, født 1966, er dansk forfatter og journalist, cand.mag. i historie og amerikanske studier. Han debuterede som forfatter med AMERIKA MAXIMA fra 1999 om et roadtrip gennem USA og har siden bl.a. skrevet flere ekstremt roste og læste biografier, først DEN IDEELLE AMERIKANER fra 2005 om fotografen Jacob A. Riis. I 2008 udkom hans SLAGTEBÆNK DYBBØL, der bl.a. modtog prisen som Årets historiske udgivelse. Herefter fulgte DOMMEDAG ALS. I 2013 udgav han KAPTAJN DINESEN – ILD OG BLOD, og i 2014 KAPTAJN DINESEN – TIL DØDEN OS SKILLER, en biografisk fortælling om eventyreren, officeren, politikeren og forfatteren Wilhelm Dinesen. Nu er han aktuel med TOMMY OG TANNE – om de to søskende, Thomas Dinesen og Karen Blixen .

 

TI MESTRE I THIEMERS er et tilbud til dig, der selv skriver eller drømmer om det: Gennem foråret 2017 tilbyder vi en række eksklusive masterclasses med ti af Danmarks bedste forfattere. Hver forfatter vil præsentere præcis dén genre, som han eller hun er ekspert i.

 

Der bliver tale om følgende forfattere og genrer:

 

12. januar: Børne- og ungdomsbogen – Kim Fupz Aakeson

26. januar: Krimien – Jesper Stein

9. februar: Novellen – Adda Djørup

23. februar: Billedbogen – Hanne Kvist

9. marts: Den historiske roman – Anne Lise Marstrand-Jørgensen

23. marts: Biografien – Tom Buk-Swienty

6. april: Digtet – Søren Ulrik Thomsen

20. april: Dramaet – Line Knutzon

4. maj: Samtidsromanen – Hanne-Vibeke Holst

18. maj: Den autofiktive/selvbiografiske roman – Peder Frederik Jensen

Projektet er støttet af Statens Kunstfond, og et samarbejde med Danmarks Radio sikrer, at alle ti masterclasses bliver optaget og sendt i redigeret form på P1 og senere bliver lagt ud som frit tilgængelige podcasts.

Pris: 450,- per masterclass, deltagelse i tre: 1200,-
Tilmelding: I Thiemers Magasin eller på mail til til@thiemersmagasin.dk

 

 

 

 

Ti mestre: Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Den historiske roman

1-bogmaerke-10-mestre-anne-lise-marstrand

Flere og flere anerkendte forfattere har i de senere år skrevet historiske romaner i de senere år med meget roste resultater til følge.

Anne Lise Marstrand-Jørgensen er en af dem.

Men hvad er en god historisk roman? Hvordan kan man beskrive verdner og tider, som man ikke selv har førstehåndskendskab til? Hvordan sikrer man, at det både bliver troværdigt og god litteratur?

Alt dette vil Anne Lise Marstrand-Jørgensen forsøge at besvare, når hun gæster os som en af de “Ti mestre i Thiemers”.

 

ANNE LISE MARSTRAND-JØRGENSEN, født 1971, er cand.mag. i litteraturvidenskab. Hun debuterede i 1998 med digtsamlingen VANDRING INDEN OPHØR. Hun slog igennem med HILDEGARD I og HILDEGARD II fra 2009 og 2010 om den tyske nonne, læge og komponist Hildegard af Bingen.

Hun har efterfølgende skrevet HVAD MAN IKKE VED fra 2012 om en familie i opløsning omkring 1968 samt den selvstændige fortsættelse HVIS SANDHEDEN SKAL FREM fra 2013. Senest har hun udgivet romanen DRONNINGEN AF SABA & KONG SALOMON i 2015.

Anne Lise Marstrand Jørgensen vandt Weekendavisens Litteraturpris i 2009 og Otto Gelsted-prisen i 2013.

 

TI MESTRE I THIEMERS er et nyt spændende tilbud fra os til dig, der selv skriver eller drømmer om det: Gennem foråret 2017 tilbyder vi en række eksklusive masterclasses med ti af Danmarks bedste forfattere. Hver forfatter vil præsentere præcis dén genre, som han eller hun er ekspert i.

 

Der bliver tale om følgende forfattere og genrer:

 

12. januar: Børne- og ungdomsbogen – Kim Fupz Aakeson

26. januar: Krimien – Jesper Stein

9. februar: Novellen – Adda Djørup

23. februar: Billedbogen – Hanne Kvist

9. marts: Den historiske roman – Anne Lise Marstrand-Jørgensen

23. marts: Biografien – Tom Buk-Swienty

6. april: Digtet – Søren Ulrik Thomsen

20. april: Dramaet – Line Knutzon

4. maj: Samtidsromanen – Hanne-Vibeke Holst

18. maj: Den autofiktive/selvbiografiske roman – Peder Frederik Jensen

Projektet er støttet af Statens Kunstfond, og et samarbejde med Danmarks Radio sikrer, at alle ti masterclasses bliver optaget og sendt i redigeret form på P1 og senere bliver lagt ud som frit tilgængelige podcasts.

Pris: 450,- per masterclass, deltagelse i tre: 1200,-
Tilmelding: I Thiemers Magasin eller på mail til til@thiemersmagasin.dk

 

 

 

 

 

Ti mestre: Hanne Kvist

Billedbogen

1-bogmaerke-10-mestre-hanne-kvist

Hvad er en god billedbog og hvordan skriver man den? Hvilke begrænsninger og særlige muligheder giver det, at teksten skal spille sammen med billeder? I formen, i sproget, i indholdet? Hvad kommer først – billederne eller teksten – og betyder det noget? Hvordan kan billeder og tekst spille sammen? Er det anderledes at skrive for børn end for voksne? Skal man tage særlige hensyn, fordi det er skrevet for børn? Hvordan skriver man i børnehøjde?

Dette vil Hanne Kvist forsøge at besvare, når hun gæster os som en af de “Ti mestre i Thiemers”.

 

HANNE KVIST, født i 1961, er uddannet Grafisk Designer ved Den Grafiske Højskole og arbejder som forfatter og illustrator. I 1995 debuterede hun med billedbogen ALLETIDERS REJSE og har siden udgivet adskillige bøger til både børn, unge og voksne. Heriblandt DRENGEN MED SØLVHJELMEN, TO AF ALTING, OS TO (UDEN SUTSKO) og DYR MED PELS OG UDEN.

Gennem årene er Hanne Kvists bøger oversat til adskillige sprog, hun har vundet Danmarks Skolebibliotekarers Børnebogspris, hun har modtaget Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat og i 2014 blev hun nomineret til Nordisk Råds Børne- og Ungdomslitteraturpris.

 

 

TI MESTRE I THIEMERS er et nyt spændende tilbud fra os til dig, der selv skriver eller drømmer om det: Gennem foråret 2017 tilbyder vi en række eksklusive masterclasses med ti af Danmarks bedste forfattere. Hver forfatter vil præsentere præcis dén genre, som han eller hun er ekspert i.

Der bliver tale om følgende forfattere og genrer:

12. januar: Børne- og ungdomsbogen – Kim Fupz Aakeson

26. januar: Krimien – Jesper Stein

9. februar: Novellen – Adda Djørup

23. februar: Billedbogen – Hanne Kvist

9. marts: Den historiske roman – Anne Lise Marstrand-Jørgensen

23. marts: Biografien – Tom Buk-Swienty

6. april: Digtet – Søren Ulrik Thomsen

20. april: Dramaet – Line Knutzon

4. maj: Samtidsromanen – Hanne-Vibeke Holst

18. maj: Den autofiktive/selvbiografiske roman – Peder Frederik Jensen

 

Projektet er støttet af Statens Kunstfond, og et samarbejde med Danmarks Radio sikrer, at alle ti masterclasses bliver optaget og sendt i redigeret form på P1 og senere bliver lagt ud som frit tilgængelige podcasts.

 

Pris: 450,- per masterclass, deltagelse i tre: 1200,-
Tilmelding: I Thiemers Magasin eller på mail til til@thiemersmagasin.dk